تفاوت لوله خرطومی برق با لوله فلکسیبل برق

مارس 21, 2021 توسط

یکی از امور لازم برای تکمیل ساخت و سازها، برق کشی ساختمان است که حتما باید بر اساس استانداردهای لازم و ایمنی انجام شود. چرا که توجه نکردن به اجرای صحیح و نکات ایمنی ممکن است منجر به بروز حادثه و پیامدهای ناگوار شود.

همانطور که میدانید سیم های برق چون هادی هستند و جریان برق را از خود عبور می دهند، باید در پوشش های مناسب و عایق نگهداری شوند تا دچار آسیب و یا بروز برق گرفتگی ساکنین نشوند.

به همین منظور در صنعت لوله کشی برق ساختمان ها از انواع لوله ها برای هدایت سیم های برق استفاده می شود که دو نوع از انواع این لوله ها، لوله خرطومی برق و لوله فلکسیبل برق میباشد.

که قصد داریم در این مقاله به صورت جامع درباره ی این دو لوله برق صحبت کنیم و شما با مطالعه این راهنما پی به تفاوت این دو لوله خواهید برد.

مشاهده محصولات: سینی کابل برق گالوانیزه

آشنایی با انواع لوله خرطومی برق

لوله خرطومی برق همانطور که از نام این لوله ها مشخص است دارای ظاهری خرطومی شکل هستند و اغلب برای مسیرهای پر پیچ و خمی که امکان استفاده از لوله های دیگر مثل لوله پی وی سی یا لوله های فلزی وجود ندارد از این لوله ها استفاده میکنند.

به دلیل همین انعطاف پذیری بالایشان، از رایج ترین و پرکاربردترین لوله ها به حساب می آیند. خرطومی برق از جمله تجهیزات رایج در تاسیسات برقی ساختمان ها است و کاربرد بسیار زیادی دارد.

لوله خرطومی برق نسوز

لوله خرطومی برق پی وی سی

این نوع لوله های خرطومی از مواد pvc تولید میشوند. که این مواد می توانند قابلیت ویژه ای از جمله نسوز بودن را به این لوله ها ببخشند.

زمانی که ترکیبات پی وی سی در برابر گرما قرار گیرند ترکیباتی به نام خود متصاعد کرده که این ترکیبات به دلیل وزن زیادشان، اطراف لوله خرطومی پی وی سی را پوشانده و از رسیدن اکسیژن به آنها جلوگیری میکند در نتیجه حتی در زمان مشتعل بودن، به علت قطع تماس اکسیژن با لوله، آتش سریعا خاموش میشود.

این نوع از لوله های برق را میتوانید در متراژ ۲۰ متری و در سایزهای ۱۱،۱۳،۱۶،۲۱ در بازار پیدا کنید. از مزایای مهم این لوله ها، قابلیت نسوز بودنشان است و عمدتا در محیط هایی که احتمال وقوع آتش سوزی بالا است، مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله خرطومی برق فلزی

این نوع لوله های برق از ورق های فلزی فنر مانند که روکشی از پلاستیک روی سطح آنها را پوشانده، تولید میشوند. و در دو نوع فلزی ساده و فلزی با روکش pvc به بازار عرضه میگردند.

به دلیل استحکامی دارند بیشتر برای محیط های بیرونی و روباز مثل قسمت بیرونی و پارکینگ ها، بصورت روکار و جهت انتقال کابل های دوربین های مداربسته و سیستم های صوتی و تصویری استفاده میشوند.

این نوع از لوله برق به لوله فلکسی بل نیز معروف است. از مزایای کاربردی آنها میتوان مستحکم بودن آنها را نام برد که به همین دلیل عمدتا در تاسیسات برقی صنایع و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله خرطومی برق پلاستیکی

این لوله ها از وزن کمتری نسبت به سایر لوله های خرطومی برخوردارند. اما مشکلی که برای این لوله ها وجود دارد، محدود بودن استفاده از آنها در تاسیسات برقی است آن هم به دلیل مقاومت کمی که در برابر حرارت دارند و به راحتی مشتعل میشوند.

و از مزیت آنها قیمت مقرون به صرفه آنها است که باعث شده هنوز هم برای تاسیسات برقی کاربرد داشته باشند. و مزیت این لوله ها سبک و ارزان بودن آنها است که برای سیم کشی استفاده می شوند.

همه آنچه که لازم است درباره ی لوله فلکسیبل برق بدانید

لوله فلکسیبل برق از لوله ‌های قدرتمندی محسوب میشود که از نظر شکلی، یک کانال فلزی با سطح مقطع گرد است و برای محافظت از انواع کابل ‌ها و سیم ‌ها مانند کابل برق، کابل مخابرات، کابل دوربین مداربسته و هر نوع هادی دیگری از آنها بهره می برند.

کاربرد بیشتر این لوله ها، در محافظت از کابل دوربین‌ های مداربسته است چرا که انتقال تصاویر به دستگاه DVR و MVR را انجام می ‌دهند.

لوله فلکسیبل برق

به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند ساختاری مشابه لوله خرطومی دارند و مواد تشکیل دهنده آنها فلز بوده که پوششی از گالوانیزه نیز دارند، از همین رو پرکاربردترین بین لوله ها محسوب میشود.

از عمده ‌ترین سایزهای موجود از این لوله ‌ها در بازار که بر اساس نیاز و محیط مورد نظر میتوان یافت شامل سایز 4، 6، 9، 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42، 48، 52، 63، 75 و 100 میباشد.

معرفی انواع لوله فلکسیبل برق

لوله های فلکسیبل به دو صورت زیر تولید و به بازار ارائه می گردند.

كابل کشی غير استاندارد لوله فلکسیبل

كابل کشی غير استاندارد توسط لوله خرطومی فلزی روکشدار

لوله های فلکسی روکش دار

بیشترین کاربرد این لوله ها در نصب دوربین های مدار بسته است. از روکش پلاستیکی PVC برخوردارند. قیمت مناسب و توانایی محافظت در برابر رطوبت و آب از جمله مزایای مهم آنها است. معمولا کارایی این لوله ها زمانی است که کابل ها در زیر زمین قرار است نصب شود.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد، مزایا و معایب جعبه تقسیم چیست؟

لوله های فلکسی بدون روکش

همانطور که از نامشان پیداست، از وجود روکش PVC در این لوله ها خبری نیست. به همین دلیل مقاومت آنها نسبت به لوله های فلکسی روکش دار در برابر آسیب های بیرونی کمتر است. که از این لوله ها معمولا برای محیط های داخلی استفاده می شود.

مزایا لوله فلکسیبل برق چیست؟

  • داشتن انعطاف پذیری بالا.
  • قابلیت تحمل فشار بالا و مقاومت کششی و چرخشی زیاد.
  • استحکام بالا در برابر فشار، ساییدگی و ضربه.
  • تخلیه الکتریسیته ساکن و راحتی نصب و راه اندازی آن ها.
  • مقاوم در برابر محیط های قلیایی و اسیدی، اشعه ماوراء بنفش (نور آفتاب) و یا حرارت زیاد.
  • و به دلیل موارد ذکر شده بالا از طول عمر طولانی ای نیز برخوردار است.

در نهایت

با لوله خرطومی برق و لوله فلکسیبل آشنا شدید که با مطالعه هر یک می توانید به تفاوت های این دو لوله پی ببرید. همچنین این را بدانید که از مناسب ترین و ساده ترین راهها برای محافظت از سیم ها و کابل ها استفاده از انواع لوله های برق با کیفیت است.

که با شناخت هر یک از آنها و نحوه استفاده و کاربردشان، می توانید انتخاب درستی داشته تا بتوانید از سیم ها و کابل ها در پروژه ها به درستی استفاده و محافظت نمایید.

گردآوری شده توسط: سایت https://sinicableiranian.com

1 دیدگاه
  1. خیلی خوبه همه چی اینترنتی شده و دیگه هرچی لازم داریم با یه سرچ ساده به دست میاریم.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *