آموزش فوت و فن برق کشی ساختمان

می 4, 2021 توسط

در دنیای امروزی که همه صنایع و مشاغل در حال پیشرفت هستند، ساختمان سازی نیز در حال پیشرفت بوده و برای ساخت و تکمیل یک ساختمان از ایده ها و روش های زیادی استفاده میکنند تا ساخت آن سریعتر به اتمام رسیده و هم اینکه با استانداردهای لازمه ساخته شود.

وقتی حرف از ایده و پیشرفت زده میشود منظورمان این است که مهندسان برای ساخت یک ساختمان برخی روش های قدیمی را کنار گذاشته و از روش ها و تجهیزات به روز مانند سینی کابل بهره میبرند.

حال در تکمیل کردن ساخت یک ساختمان مرحله ای که بسیار با اهمیت است و روش اجرای آن از گذشته تا الان تغییر کرده، مرحله سیم کشی ساختمان است.

در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که برای سیم کشی یک ساختمان باید چه مراحلی طی شود؟ و به طور کل از صفر تا صد سیم کشی یک ساختمان را برای شما بازگو کنیم. پس با ما همراه باشید…

آموزش گام به گام برق کشی ساختمان

در ابتدا باید این را بدانید که وقتی می گوییم استفاده از روش های جدید، یعنی اینکه در گذشته برق کاری ساختمان پس از پایان عملیات ساخت و ساز صورت می گرفته است، اما امروزه برق کشی ساختمان جزو مراحل اولیه به حساب می آید و تا مراحل پایانی ادامه دارد و کار سیم کشی با توجه به نقشه ساختمان انجام میشود.

در ادامه می پردازیم به شرح مراحل سیم کشی ساختمان که شامل طراحی نقشه، خط تراز و کنده کاری، اندازه گیری، قرار دادن قوطی و لوله ها، اجرای سیم کشی، نصب کلید، پریز و به کار بردن تجهیزاتی مثل لوازم روشنایی، انواع کلید و پریزها، آیفون های صوتی و تصویری، تابلو برق ساختمان، انواع لوله فولادی برق، سیم ها و… میباشد.

آموزش برق کشی ساختمان

مراحل برق کشی ساختمان

برای اینکه سیم کشی ساختمان دقیق و صحیح انجام شود لازم است تا این مراحلی که در زیر شرح داده میشود طی شود. چرا که اگر این کار به درستی انجام نشود خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت پس حتما این مراحل را با دقت مطالعه نمایید.

مرحله اول

ابتدا باید نقشه ساختمان طراحی و تهیه شود. چرا که با طراحی نقشه، جایگاه کلید و پریزها، لامپ ها، جعبه های فیوز، مسیر لوله کشی برق ساختمان و غیره مشخص شده که این امر باعث سرعت بخشیدن به کار و تهیه میزان مصالح و تجهیزات مورد نظر برای اجرای سیم کشی ساختمان نیز میشود.

مرحله دوم

در این مرحله باید از خط تراز استفاده شود یعنی با توجه به نقشه برق، جایگاه تجهیزات برقی بر اساس استانداردهای برق ساختمان تعیین شده و در ادامه با ابزارهایی مثل بتن کن و پیکور برقی و … به کنده کاری میپردازید تا سوراخ های لازم در دیوار برای قرار دادن قوطی ها و لوله های برق و عبور آنها ایجاد گردد.

مرحله سوم

در این مرحله باید به تمیز کاری بپردازید یعنی درون لوله ها و قوطی ها را تمیز کنید و کنده کاری ها را با دقت و با دستگاه هایی مثل شیارزن و چکش برقی انجام دهید تا سیم های برق به راحتی عبور کرده و نیاز به پاک کردن مجدد داخل شیارها نباشد. این نکته را هم یادتان نرود که با کمک گرفتن از گچ، لوله ها و قوطی ها را محکم کنید.

مرحله چهارم و پایانی

میرسیم به مرحله پایانی و اصلی که باید بعد از انجام مراحل بالا سیم های برق را با استفاده از فنر سیم کشی از درون لوله هایی که داخل دیوار تعبیه شده اند عبور دهید و وارد قوطی ها کنید.

و در آخر سیم های برق را خارج نموده و در محل نصب کلید و پریزها آنها را با دقت نصب نمایید. استفاده از نوار چسب را فراموش نکنید.

با انجام مراحل ذکر شده، سیم کشی ساختمان شما انجام شده است و توصیه ما به شما این است که برای این کار از متخصص آن بهره ببرید و یا اگر خود مایل به این کار هستید حتما دوره های آموزشی برق کشی ساختمان را طی کرده و مهارت های لازم را برای این امر به دست آورید.

قوانین برق کشی ساختمان

 

قوانینی که باید حین برق کشی ساختمان به آنها توجه کرد

معمولا برای هر کاری که قرار است انجام شود قوانینی را باید رعایت کرد که این امر باعث هر چه بهتر انجام شدن کار میشود. لذا یک برق کار ساختمان نیز باید این قوانین را دانسته و به آنها عمل کند.

  • ابتدا باید برای اینکه سیم کشی برق یک ساختمان اصولی باشد نقشه و برنامه کاری مشخصی را طرح ریزی کرد تا طبق همان نقشه، سیم کشی در چهارچوب درست خود اجرا شود.
  • بعد از آن باید به این نکته توجه کرد که تجهیزات برقی در جای صحیح خود قرار گیرند و انشعاب های مناسب برای برق کشی انتخاب شود. همچنین از شیوه های جدید و به روز و ابزار و تجهیزات مدرن برای برق کشی استفاده شده تا هزینه های کارفرمای پروژه نیز کاهش یابد.
  • مهمترین قانون دیگر، رعایت فاصله ها است که فاصله های استاندارد برای مبحث سیم کشی شامل فاصله مناسب کلیدها از کف ساختمان 110 تا 120 سانتی ‌متر، فاصله مناسب برای پریزهای برق، تلفن و آنتن از کف 30 تا 40 سانتی ‌متر، فاصله قوطی ها از چارچوب 15 تا 25 سانتی ‌متر، فاصله گوشی آیفون از کف ساختمان 140 تا 150 سانتی ‌متر، فاصله جعبه فیوز از لوله ‌های آب و گاز ۱ متر و فاصله مناسب برای آویز لامپ از سقف ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر میباشد. این نکته را هم بدانید که برای طراحی پریزهای اجاق گاز و لباسشویی باید پایین ترین ارتفاع را در نظر بگیرید.

روش جدید سیم کشی ساختمان

شاید بتوان به این موضوع به عنوان یک قانون نگاه کرد که برای سیم کشی ساختمان بهتر است از روش های نوین بهره برد. حال این روش های جدید به دو صورت سیم کشی روکار و توکار صورت میگیرد. که در ادامه به شرح این روش ها می پردازیم.

سیم کشی برق ساختمان به روش روکار

در این روش سیم های برق ساختمان پس از پایان فرآیند ساخت و ساز همانطور که از نام آن مشخص است از روی گچ اجرا شده و معمولا از داکت یا لوله های روکار برای زیبایی استفاده میکنند.

معمولا از این شیوه در گذشته زیاد استفاده می شده است که با به وجود آمدن ابزارهای جدید برق کشی استفاده از این روش کمرنگ شد و امروزه اکثراً برای کارگاه های تولید و … از این روش بهره میبرند.

مزیت استفاده از این روش این است که تمامی تجهیز و لوازمی که در این روش استفاده شده است از رو میباشد به همین دلیل عیب یابی در این روش راحت است و از معایب میتوان به احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی در صورت اتصالی اشاره نمود.

سیم کشی برق در ساختمان به روش توکار

روش توکار پیچیده تر از روش روکار است. در این روش نیز با توجه به نامش، عبور سیم ها از درون لوله هایی است که قبل از مراحل نازک کاری ساختمان در دیوارها، سقف و یا کف تعبیه شده اند. که این روش نیز خود به سه صورت انجام می‌گیرد و به شرح زیر است.

سیم‌کشی توکار به وسیله جعبه تقسیم:

 از روش های متداول در گذشته محسوب می‌شود که جعبه تقسیم برق را در نقطه‌ای معین از دیوار (معمولاً در بالای کلید‌ها و پریز‌ها) قرار می‌دادند و از داخل این جعبه سیم‌های لازم را خارج میکردند. امروزه از این شیوه استفاده نمی‌کنند و باید گفت که تقریبا منسوخ و غیرقانونی اعلام شده است.

 سیم‌کشی توکار به وسیله جعبه کلید و پریز:

 این روش باعث حفظ زیبایی بر روی دیوار می‌شود چرا که می‌توان فضایی داخل دیوار در نظر گرفت و به راحتی جعبه کلید یا پریز را در آن قرار داد و به آسانی می‌توان با باز کردن پیچ‌ها و در آوردن بخش بیرونی کلید و پریز به سیم‌ها دسترسی پیدا کرد.

سیم‌کشی توکار به وسیله جعبه فیوز:

 این روشی است برای توزیع آسان برق بین بخش‌های مختلف یک ساختمان یعنی می‌توان با کنترل چگونگی توزیع برق و با بردن سیم‌ها به داخل جعبه فیوز، از آن جا برق را توزیع کرد.

نکته مثبت استفاده از این روش، عیب یابی آسان بر اثر بروز مشکلات فنی است و البته این روش نسبت به روش‌های دیگر پر هزینه تر نیز می‌باشد.

ابزارهایی که ممکن است برای برق کشی به آنها احتیاج پیدا کنید

در مبحث آخر، برای موفقیت در انجام برقکشی ساختمان در کنار موارد ذکر شده ی بالا نیاز به ابزارها و تجهیزاتی دارید که هر کدام از آنها برای بخشی کاربرد دارند که از جمله این ابزارها می‌توان سینی کابل انبردست، سیم لخت کن، سیم چین، فازمتر، پیکور، فنر و تراز را نام برد که تمامی این ابزارها وقتی در کنار هم جمع شوند نه تنها باعث تسریع کار شده بلکه احتیاط و ایمنی را برای برق کار به وجود می آورد.

در نهایت

باید گفت که شاید از نظر برخی سیم کشی ساختمان کاری راحت باشد اما کاملاً تخصصی است و برای اجرای آن بهتر است یا از فرد متخصص کمک بگیرید و یا اینکه خودتان دوره های آموزشی رفته و در این کار تسلط و مهارت لازم را به دست آورده باشید.

امیدواریم در این مطلب اطلاعات لازم در مورد بعضی موارد سیم‌کشی را کسب نموده و بتوانید با مطالعه آن مشکلی برای سیم کشی ساختمان نداشته و یا اینکه نهایتا آشنایی مختصر با برقکار ساختمان را پیدا کرده باشید.

سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وبسایت‌ها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کامل‌تر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

گردآوری شده توسط: سایت https://sinicableiranian.com

2 دیدگاه
  1. درود فراوان. راهنمای خیلی خوبی بود رشته تحصیلیم برقه و برای تحقیقم اطلاعاتش خیلی به دردم خورد. دمتون گرم.

  2. جالب بود این مطلب ولی خیلی کلی بود

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *